Jaarverslag werken in het groen 2022

Wat een vreemd tuinjaar was het door de lange droge hete zomer. Hierdoor werd het in augustus/september lastig om zinvolle AW klussen te bedenken. Het onkruid groeide niet (dat was wel handig) en de planten hadden rust én water nodig om dit alles te overleven. Wat wel welig ging tieren was het kroos in de sloten. In plaats van helder werden de sloten groen en rood. Dankzij inzet van Leon en vele enthousiaste tuinders zijn er kilo’s kroos geschept en is er gebaggerd. En toen het AW eenmaal voorbij was, is Martin Stakenburg blijven scheppen waardoor de vliet en andere sloten weer helder water hebben. Fijn voor de tuinders en vooral fijn voor de ijsvogels, de visjes en de libelle-larven!

De grote klus van het AW Groen dit jaar was de borders naast het clubhuis. In januari zijn we begonnen met planten uitgraven. Victoria, Krista en Nola hebben een beplantingsplan gemaakt voor de nieuwe borders. Ook hier speelde de droogte ons parten, herplanten en beplanten had weinig zin.  Gelukkig is het toch gelukt om alle planten -die tijdelijk vooraan langs het pad waren neergezet- aan het eind van het seizoen terug te planten in de nieuwe borders.

En verder

• Aan het begin van het seizoen heeft Wilma meermalen een cursus rozensnoeien gegeven. Dit werd enthousiast ontvangen.
  • Op de Rozenlaan is door tuin 238 het stuk teruggegeven tussen de sequoia’s. Omdat er drainage moest worden aangelegd, kon er nog geen gras gezaaid worden. Nu de drainage klaar is, dankzij Frans en Wim Houkamp, kan het gras in 2023 gezaaid gaan worden.
  • Joke is ons team komen versterken. Aan het eind van seizoen gaf zij aan dat ze dit niet wil voortzetten.

Tot slot

De opkomst was dit jaar goed en de deelnemers geven het over het algemeen goed door per mail dat zij verhinderd zijn. Wel merken we dat de spreiding van beurten blijkbaar een lastig punt is. Ook dit jaar was de opkomst aan het eind van het seizoen soms erg hoog. Dit is niet wenselijk.

Vanwege de vele werkzaamheden bij het AW Groen, zijn we op zoek naar twee nieuwe voorlieden:

Wil jij je kennis van tuinieren voor de vereniging inzetten? Meld je dan aan als voorman of -vrouw!
Je denkt mee over de inrichting en het onderhoud van het groen op Eigen Hof. Daarnaast heb je regelmatig contact met het bestuur en anderen binnen of buiten de vereniging. De kerntaak bestaat uit het begeleiden van (maximaal) 8 algemeen werk beurten per jaar. Op zaterdagochtend stuur je een groep van ongeveer 25 mede-tuinders aan om de werklijst uit te voeren.
Je stapt in een leuk, goed draaiend AW team en je leert Eigen Hof van een andere kant kennen. Ben je enthousiast? Stuur een e-mail naar aw@vtv-eigenhof.nl

Scroll naar boven